Fona betaler bøde for spam
10.000 kroner kostede det Fona at sende nyhedsbreve til kunder, der havde sagt nej tak
Det er i strid med markedsføringsloven, og Fona betaler nu en bøde på 10.000 kroner. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Forbrugerne havde fået en bekræftelse på, at de ikke længere fik nyhedsbrevene, der altså fortsatte med at dukke op i forbrugernes elektroniske postkasse.
De to forbrugere modtog samlet omkring 30 uanmodede reklamer fra Fona.
Fona har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at nyhedsbrevene blev udsendt på grund af en teknisk fejl, som efterfølgende er blevet rettet.
- Det er op til forbrugerne selv at bestemme, om de vil modtage reklamer, og virksomhederne må indrette deres systemer, så de overholder reglerne. Det havde Fona ikke gjort i denne sag, og det udløser nu en bøde til selskabet, siger konstitueret forbrugerombudsmand, Benedikte Havskov Hansen.